torsdag 7 oktober 2010
På söndag drar vi iväg på älgjakt.
Söndagen den 10/10 bär det av till Kölaboda vid Älmhult på älgjakt
måndag 4 oktober 2010
Ännu en tidig morgon!
Ozzy luggar råbocken
Stolta jägare
Söndag morgon bär det av till Oderljunga där jag ska gå som hundförare hela dagen. Första släppet blir ute på en myr där det blir upptag direkt vad vet jag inte för ingen såg vad det var, jag misstänker ÄLG. Det gör jag för att drevet gick en runda på 2 mil. Jag tänkte att jag skulle stå kvar och inväntade Rex men det gick inte för alla j-vla älgflugor var på mig jag har aldrig varit med om maken så många. När väl Rex kom tillbaka var han helt slut så det blev bilen för att vila ett tag. Samtidig så gick en tjej med sin drever som var kortdrivare han hade en del korta drev.
Fika och sen nytt släpp min tanke var att Rex orkar nog inte mer men ack vad jag bedrog mig. Jag strök kopplet han springer in i en granplantering och det blir upptag direkt. Djuret kommer rakt emot mej men jag har inte hunnit få skott i bössan ännu. Det var ett smaldjur som spickade rakt ut så han släppte ganska snart. Väl tillbaka så går han in i planteringen igen och nytt upptag. Då hör jag på radion att det är en passkytt som sett djuret en stor bock. Drevet går över två mindre hygge och in i en storskog. Drevet vänder tillbaka in mot hygget igen och där står en passkytt som var ute på sin första drevjakt och han fick skjuta sitt första djur tror ni han var stolt. Rex kommer fram luktar av vänder in i såten igen och nytt upptag. Det hela visar sig sen att Rex växlade djur inne i storskogen och kom ut med en mindre bock och efter att den har ramlat så går han tillbaka och tar upp storbocken igen. Bocken kommer ut över en backe där en skytt sitter men kommer inte åt att skjuta det var det sista vi såg av den för sen drog den rakt ut ur marken. Det blev skjutit en räv för drevern i denna såten också.
Nu smäller det!
Lördagen den 2 oktober ringer klockan 05:00 äntligen dax. Idag ska vi till Maretorp vid Osby. Första släppet görs med Rex och det blir upptag nästan direkt men oturligt nog så går drevet ur marken nästan direkt. Det går mer mot en sjö och där snurrar det runt ett bra tag. Rex släpper och kommer tillbaka. En fika sen nytt släpp med Rex igen, denna gång blev det inget upptag han var lite seg efter första släppet. Där efter släpper vi en tax som tar upp en kid som också kommer framför Ronny's bössa. När detta drev gick så stod jag på passet efter Ronny så då passade jag på att ha Ozzy lös så fick han springa och söka lite. Efter skottet blev Ozzy lite nyfiken på vad det var som hände, så jag gick med honom ner till djuret så han fick spåra upp det och lugga lite. Till en början så var det lite läskigt men det kom han snart över och började nafsa i det. Mer hände inte denna jakt nya marker imorgon.
lördag 25 september 2010
Rex och Ozzy på utställning!
lördag 18 september 2010
Året första jaktdag!
Klockan ringde 05:00 denna morgon det var dax för årets första jaktdag ska på grisjakt. När man tittade ut genom fönstret denna morgon så var det inte så inbjudande med regn och kraftig vind. Tanken var att Ozzy skulle åka med mig och Rex vara hemma, men se det blev inte som man tänkt. Rex han gick runt mina ben hela morgonen och när jag tog ut Ozzy i bilen började Rex med ylandet för att inte väcka andra i huset så fick även han följa med till han glädje. Hur gick det då, jo det blev griskontakt ganska omgående nere i en igenväxt gammal damm med mycket vass. På mitt pass hade jag grisarna rätt nära mig jag hörde hur de grymtade och var ganska obekväma med att ha hund efter sig. Alla som har jagat gris vet hur svårt det är att få ut dom ur såterna och så var det även idag. Hundarna jobbade bra hela tiden på djuren, det var en sugga med årsgriar och de gick runt hela tiden. Till sist gav en årsgris upp och lämnade såten och gick framför bössan hos en passskytt ca 40kg. Jag hade några som slank ut vid mej men kom inte åt de. Nu inväntar man den 1 Okt så man får höra lite mer skön musik i skogen.
PS Ozzy och Rex ska på utställning nästa helg så då återkommer vi med resultat.
PS Ozzy och Rex ska på utställning nästa helg så då återkommer vi med resultat.
tisdag 14 september 2010
Nu börjar det äntligen!!!!
Till helgen blir det grisjakt i Oderljunga. Vi ska dit och sätta lite tryck på grisarna inför rådjurs jakten den 3/10. Jag är inbjuden nu denna helg samt den 3 okt ska jag dit med Rex och gå som hundförare. Mer info om jakten kommer.
onsdag 1 september 2010
Var kommer all energi ifrån som Ozzy har ????
Hur gör man för att trötta ut en aktiv Petitvalp. I lördags var vi och gick på jaktmässan på Bosjökloster hela dagen, vi hade social träning samt skottäning.
När vi åkte hem sa jag till Anita att Ozzy måste vara trött och sova hela kvällen, men ack vad man bedrog sig. Han sov 20min i bilen hem, väl hemma så var det full rulle med Rex ingen trötthet existerar inte. Idag den 1 september blev det ett spår med klövar från en nyskjuten hjorttjur (Helskovel). Ett spår på 300 meter med enbart klöv som låg i ca. 1,5 timmar och han klarade det galant, men han är ivrig när han är på spåret så jag får hålla igen honom. Om han blev trött vad tror ni, icke när vi kommer hem är det full rulle igen. Vad måtte det bliva av denna valp!!!!!
När vi åkte hem sa jag till Anita att Ozzy måste vara trött och sova hela kvällen, men ack vad man bedrog sig. Han sov 20min i bilen hem, väl hemma så var det full rulle med Rex ingen trötthet existerar inte. Idag den 1 september blev det ett spår med klövar från en nyskjuten hjorttjur (Helskovel). Ett spår på 300 meter med enbart klöv som låg i ca. 1,5 timmar och han klarade det galant, men han är ivrig när han är på spåret så jag får hålla igen honom. Om han blev trött vad tror ni, icke när vi kommer hem är det full rulle igen. Vad måtte det bliva av denna valp!!!!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)