måndag 1 oktober 2012
Då var drevjakten äntligen igång!
Dagen började med bra väder och taggade jägare samt taggade hundar. Vi började med att släppa Ronnys hund Raja på morgonen då det är hennes första säsong och som ska jagas in. Ja här behövdes inte mycket väntan förrän det var fullt drev på get och ett bock kid som kom så fint till mig Benny och jag kunde inte hålla igen så det fick bli ett kid. Raja kom fint i löpan men brydde sig inte och djuret utan fortsatte med geten. En stund senare så går 2 nya skott och då var det en bock hon kom med, hon hade bytt djur inne i såten men tyvärr så blev det bom. Vi gjorde ett löshund släpp efter detta djur med Rex efter en timmas tid men fick inte upp det och inga blodspår fanns så det hade lämnat området.
Andra såten med Ozzy som går igång direkt då jag tar av kopplet men det är säket ett natt spår för han släpper rätt snart, inget annat händer här. Tredje såten släpps Raja igen och hon får upp ett vuxet djur som går av marken och buktar fint inne på grann marken. Det slutar med att hon hamnar i ett djupt dike och fastnar med västen så vi får åka dit och hjälpa henne. Sen var det dax att tända grillen.
Efter grillningen så släpper jag Ozzy som får upptag på ett kid som buktar fint utom mitt hörhåll men de andra hör det fint och efter en stund så går det ut ur gran tätningen och vem står där jo Paul och gör ett snabbt slut. Så bättre premiär kan man väl knappast ha väntat sig, två kid med två unghundar.
Nu tar vi nya tag på lördag.
tisdag 11 september 2012
Då var Ozzy och Raja Svensk Viltspår Champion!
Efter mycket spår träning under våren och sommaren så kan vi vara stolta att vi har två SVCH i jaktlaget.
Nu väntar vi på att jakten ska börja så ska det göras drevprov.
tisdag 24 juli 2012
söndag 22 juli 2012
söndag 1 juli 2012
Grattis Raja till första 1:an i viltspår med höga poäng och på gränsen till ett HP (hederspris) det tar du nästa gång.
Ozzy klarade också sin 1:a i viltspår men med ett avbrott då han började driva i ett färskare spår. När han väl var tillbaka i spåret så spårade han bra.
Domarens omdöme: Klarar samtliga vinklar utan anmärkning. Störs mycket av vilt på sträcka 1 och 2. Spårar sen utan anmärkning. Skottfast. 30 min 32 poäng
Ozzy klarade också sin 1:a i viltspår men med ett avbrott då han började driva i ett färskare spår. När han väl var tillbaka i spåret så spårade han bra.
Domarens omdöme: Klarar samtliga vinklar utan anmärkning. Störs mycket av vilt på sträcka 1 och 2. Spårar sen utan anmärkning. Skottfast. 30 min 32 poäng
fredag 15 juni 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)