måndag 8 november 2010

Jakt i Delary!


Magnus med älgkalven
Lördag 6/11 var det rådjur och älg som stod på jaktlistan. Mogonens första släpp var med hundarna Rex och Bingo i ett björkslöj. Efter ett lite tag så började Bingo väcka på något och efter en stund bliv det drev. Rex hör att det är något på G: så han sätter fart dit och efter en stund är han också igång. Frågan är om det är samma djur de går på, det visar sig efter en stund att det är det inte de går åt olika håll. Bingo kör på ca:40 min men djuren kommer inte i pass så han återvänder till sin husse. Rex kör en stor runda på 1tim 30 min det sista jag hör av honom är när drevet kommer in i såten jag står och inväntar honom, jag ser aldrig drev djuret det viker ut i en elledningsgata och in på grannens och drar iväg. Då händer detta som han aldrig har missat att komma tillbaka, jag ser på GPS'en att han är ute på en grusväg men går åt fel håll. Jag väntar en stund för att se om han vänder om men det gör han inte så jag beslutar mig för att köra dit och hämta honom vilket är emot mina principer. När jag hitta honom så är han på väg in till ett hus, jag tror att han hade virrat bort sig i häll regnet. Under tiden jag står och inväntar Rex så hör jag att det prasslar lite i buskarna och plötsligt står hon där älgkon tyvärr utan kalv så det var bara att titta. Nästa släpp gjordes av min svåger Ronny och Bengt nästan omgående säger Bengt på radion att ko och kalv är på väg mot mig. Jag börjar göra mig klar för att lägga en kalv. Som vanligt när jag står på pass så har jag Ozzy lös så han får spinga omkring och söka i detta fallet var det kanske en miss för Ozzy stöde nog älgarna så de vinklade från mig och ner till Magnus som fick de på hundra meter på hygget och han gör inget misstag utan lägger en mycket fin kalv GRATTIS! Och där efter blev det inte mer jakt utan jobb med kalven. tyvärr fick inte hundarna upp något rådjur. Slut för denna helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar