söndag 14 november 2010

Jakt i Maretorp Osby.

Lördagens jakt började med att försöka få tag på en älgkalv ute på myren. Två hundar skulle släppas en tysk terrier Gorm och en strävhårig tax Smilla. När jag ska gå till mitt torn så har jag redan besök där av en älg. Jag ser inte rikigt var det är för allt slöj, det är vuxet djur kan det vara en ko med kalv. Efter ett tag visar det sig att det var en pinntjur som tillslut gick förbi alla passkyttar retlig nog. Nästa släpp gjorde jag med Rex och min svåger Ronny med sin Kelly, det tog inte många minuter förrän det var upptag oturlig nog så var det på samma djur som gick en lite rund och stannade sen framför Ronny's bössa. När vi lämnar såten så går hundarna lösa och går över ett litet hygge plötsligt hör jag Rex skälla, jag sa till Ronny nu blir det nytt upptag. Jag hann inte säga det förrän vi ser ett djur resa sig på hygget och det var nytt drev. Tyvärr så gick det ur marken och snurrade där inne i 1,5 tim. Sen var det slut för denna dag. Nästa lördag ska jag på bjudjakt som hundförare. Som vanligt så fick Ozzy vara framme och lukta och lugga djuret vilket han gör med glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar