torsdag 2 december 2010

Drevjakt i Osby

Det är en fin dag med mycket snö och sol. Jag och Ronny släpper på morgonen vi går en bra stund utan resultat och vi ser inte mycket spår heller. Vi bestämmer oss för att byta hund så får Rex och Kelly tina bort lite snö från pälsen tanken är att släppa Ozzy i en liten såt. Vi går med hundarna lösa mot bilen när hundarna delar på sig och går åt olika håll och plötsligt tar Rex upp till vänster om oss i såten där vi skulle släppa Ozzy och Kelly tar upp till höger om oss. Det blir musik i skogen men det går inte fort hundarna har svårt att ta sig fram i all snö. Rex kommer tillbaka med drevet och jag ser honom ute på ett hygge han ser ut som en julgran han är full med snöbollar så jag kallar in honom och kopplar. Kelly gick ur marken och vad det värsta var att hon kom inte så vi började pejla och leta efter henne men med utan resultat. Vi håller på till långt ut på kvällen men hittar inte henne. Vi bestämmer oss för att köra hem och återkomma dagen efter och forsätta leta, men vi får även denna dag köra hem utan henne. Tisdag kör Ronny upp igen och letar hela dagen men ingen Kelly syns till så man befarar det värsta för det är riktigt kallt också -15 grader om natten. När Ronny ska köra hem på kvällen får han en ingivelse att köra ännu en runda ner om jaktboden och vad hittar han där. Både Kelly och Ronny blir överlyckliga och kan köra hem glada. Kelly låg och mös i en varm bil när Ronny ringde och berättade, nu blir det en till som kommer att införskaffar en GPS. Lyckligt slut

Bjudjakt lördagen den 27/11


Peter med sin dubble

Lördags morgon snö och kallt ska till konga på jakt, hjort gris och rå står på dagens lista. På väg ut till passet går jag först på två hjortar en halv skåvel och en stång, oturligt nog så hade man inte skott i bössan men de smög in i såten som vi skulle ta som nr 2 såtanken var att de står kvar. I första så var det mycket rörelse på djuren där blev 2 grisar varav den ena 130+ samt 4 hjortar. Såt 2 ska hjortarna vara kvar och komma i pass men icke de var som om de hade gått upp i rök. Där blev en gris och 2 rådjur och sen var denna dag slut med ett hyfsat resultat fast vi missade tjurarna.

Anders med sin hjort

måndag 22 november 2010

Jakt i Osby

Söndag var vi i Osby i ett regnväder som varade hela dagen. Det började bra både Rex och Kelly tog upp meddetsamma från två olika håll. Det gick några minuter så började man undra om det var samma djur de drev och mycket riktigt så visade det sig att så var fallet, konstigt när man släpper från helt skilda håll. Drevet gick knappt en timme ute på en myr och när hundarna ska tillbaka så hade de problem att hitta i all väta men långt om länge så kom de till jaktboden. Sen blev det inte mycket mer denna dag. Rex var mycket trött efter en tuff helg.

Hundförare i Färingtofta

Lördags var jag och Rex inbjudna att gå som hundförare på en storjakt Rex och Månster drev rådjur medan grishundarna hade fullt upp med gris. Totalt blev det 6 grisar och två rådjur.

söndag 14 november 2010

Jakt i Maretorp Osby.

Lördagens jakt började med att försöka få tag på en älgkalv ute på myren. Två hundar skulle släppas en tysk terrier Gorm och en strävhårig tax Smilla. När jag ska gå till mitt torn så har jag redan besök där av en älg. Jag ser inte rikigt var det är för allt slöj, det är vuxet djur kan det vara en ko med kalv. Efter ett tag visar det sig att det var en pinntjur som tillslut gick förbi alla passkyttar retlig nog. Nästa släpp gjorde jag med Rex och min svåger Ronny med sin Kelly, det tog inte många minuter förrän det var upptag oturlig nog så var det på samma djur som gick en lite rund och stannade sen framför Ronny's bössa. När vi lämnar såten så går hundarna lösa och går över ett litet hygge plötsligt hör jag Rex skälla, jag sa till Ronny nu blir det nytt upptag. Jag hann inte säga det förrän vi ser ett djur resa sig på hygget och det var nytt drev. Tyvärr så gick det ur marken och snurrade där inne i 1,5 tim. Sen var det slut för denna dag. Nästa lördag ska jag på bjudjakt som hundförare. Som vanligt så fick Ozzy vara framme och lukta och lugga djuret vilket han gör med glädje.

måndag 8 november 2010

Jakt i Delary!


Magnus med älgkalven
Lördag 6/11 var det rådjur och älg som stod på jaktlistan. Mogonens första släpp var med hundarna Rex och Bingo i ett björkslöj. Efter ett lite tag så började Bingo väcka på något och efter en stund bliv det drev. Rex hör att det är något på G: så han sätter fart dit och efter en stund är han också igång. Frågan är om det är samma djur de går på, det visar sig efter en stund att det är det inte de går åt olika håll. Bingo kör på ca:40 min men djuren kommer inte i pass så han återvänder till sin husse. Rex kör en stor runda på 1tim 30 min det sista jag hör av honom är när drevet kommer in i såten jag står och inväntar honom, jag ser aldrig drev djuret det viker ut i en elledningsgata och in på grannens och drar iväg. Då händer detta som han aldrig har missat att komma tillbaka, jag ser på GPS'en att han är ute på en grusväg men går åt fel håll. Jag väntar en stund för att se om han vänder om men det gör han inte så jag beslutar mig för att köra dit och hämta honom vilket är emot mina principer. När jag hitta honom så är han på väg in till ett hus, jag tror att han hade virrat bort sig i häll regnet. Under tiden jag står och inväntar Rex så hör jag att det prasslar lite i buskarna och plötsligt står hon där älgkon tyvärr utan kalv så det var bara att titta. Nästa släpp gjordes av min svåger Ronny och Bengt nästan omgående säger Bengt på radion att ko och kalv är på väg mot mig. Jag börjar göra mig klar för att lägga en kalv. Som vanligt när jag står på pass så har jag Ozzy lös så han får spinga omkring och söka i detta fallet var det kanske en miss för Ozzy stöde nog älgarna så de vinklade från mig och ner till Magnus som fick de på hundra meter på hygget och han gör inget misstag utan lägger en mycket fin kalv GRATTIS! Och där efter blev det inte mer jakt utan jobb med kalven. tyvärr fick inte hundarna upp något rådjur. Slut för denna helg.