söndag 23 oktober 2011

Jakt i Delary i lördags

Lördags morgon släpps Ozzy och ganska snart blir det upptag troligtvis på en räv. Han kom på en löpa förbi en passkytt som sätt räven, han kör på i en dryg halvtimma. När han kommer tillbaka så fortsätter vi framåt in i ett björkslöj där han börjar väcka på något men blir inget av det. Nästa släpp är med Kelly och Rex där vi går in från två håll. Efter ett bra tag så får Kelly upp en bock. Rex han är inte sen att tjuva så han söker upp Kelly och hänger på. Bocken kommer rakt på mig (20 meter) men jag kan inte skjuta då hundarna är precis bakom så nästa skytt fäller den. En fin sexa. Nästa släpp gör jag med Ozzy igen jag hinner inte mer än in i såten så drar han igång och en get smyger iväg bakom mig och Ozzy fortsätter med ett annat djur som går över en större bäck dä han inte kom över och vände om till mig. Vi fortsätter att gå och plötslig så komme där en ko och kalv rakt emot mig men jag kommer inte till skott. Vad händer Ozzy kommer på spåret och sätter fart på dom och de går upp till en passkytt som lägger kalven Grattis Bengt. Ozzy kommer tillbaka så jag kopplar och tar mig upp till skytten, du milde var Ozzy luggade denna kalv. INTE BRA ATT JAGA ÄLG KAN DET KOMMAR FRÅN REX ELLER.

måndag 17 oktober 2011

Första djur skjutits för Ozzy!





Dagens jakt var i Maretorp, -2 grader och sol perfekt jakt väder. Började släppa Ozzy i en liten såt. Efter mycket bra sök så fick han en fin bock på benen som kom framför jönssons bössa.

Nästa släpp var med svågerns basset Kelly som gick i en större granplantering där det brukar stå djur. Och mycket riktigt så fick hon fart på något som vi inte såg för det gick in på grann marken.

Tredje släppet gjordes på ett hygge med Kelly och Rex, även här hittar hundarna två rådjur som tar en liten runda på hygget för att sedan gå ut över myren och vidare in på grann marken, hundarna släppet efter ca 30 min. PS Jönsson hade läge på ett av djuren men stor lite fel så han höll inne med skottet.

En perfekt jaktdag och pluset var att det sköts för Ozzy GRATTIS JÖNSSON

måndag 3 oktober 2011

2:e Okt Markaryd

För en gång skull en trött Ozzy, kom upp och åt ut och kissade sen in på sin madrass igen och fortsatt sova. När jag skulle köra fick jag kalla på honom, han titta på mig som om han sa 5 minuter till bara.
Släpper Ozzy på morgonen och han forsätter med sitt fina sök även idag. Han håller på envist på ett och samma ställe länge och till sist kommer några skall. Men det blir inte nåt riktigt av det. Han kommer tillbaka vi går bort dit där han höll på tänkte jag skulle stötta honom. Mycket riktigt hade där varit något, ÄLG. Jag kallar med honom och vi går vidare men inget var hemma i denna såt. Andra såten släpper jag Rex han är mycket mer på hugget idag då det var lite svalare. Rex hittar ett slag som han följer en 500 till 600 meter men får inte kontakt så han vänder tillbaka. Därefter blir det korvgrillning och sen hemfärd.

Då var premiären avklarad i 25gradig värme!

Var i Osby den 1 okt och gjorde premiär släppet med Ozzy. Blev mycket imponerad av honom, jag trodde att han skulle bara dra. Men han var ute och sökte 10 min kom tillbaka och sen stack igen. Det går lite fort men han går över varje kvadratmeter med näsan. Tyvärr så blev det inget upptag. Rex och Kelly gick i andra släppet men Rex tyckte det var för varmt, han gjorde on mindre sök runda när han kom tillbaka la han sig en vatten håla och svalkade sig. Rex har aldrig varit för värme. Tyvärr fick de inte upp något. Ozzy släpps igen i en tätting han forsätter söka fantastiskt bra han släpper några skall men det blir inget av det, synd. Kelly och Smilla släps i sista såten de hittar vars ett djur som drev i några minuter. Som sagt värmen tog ut sin rätt.

fredag 19 augusti 2011

Ozzy

Han är nu över året och är ett riktigt energi knippe. Han driver allt från mördar sniglar till älg. Så man kommer nog ha fullt upp i skogen med att lära honom att komma tillbaka inom rimliga tider. Anita går varje morgon med alla tre hundarna fram tills nu. Men nu vägrar hon att ta med Ozzy. Han går med nosen i backen hela tiden och far runt som en tosse, så fort han får något i näsan hare katt eller vad det nu är så går han igång och börjar driva. Rex och Gibson är inte sena med att hänga på Ozzy. Anita kan lugna de två men monstret är totalt omöjlig att avleda. En morgonrunda på 1 timma så har han 5 -6 upptag. Så nu får jag ta och cykla med honom istället om morgonen.

tisdag 9 augusti 2011

Snart

Jakten börjar närma sig och med den ska Ozzy jagas in. Han kommer att bli ett monster i skogen han har näsa för vilt vill jag lova.

onsdag 22 juni 2011

Kan man jaga i Delary i år eller?

Vargtik i Småland kan ha revir på gång

Vargtiken som befinner sig i södra Sverige visar nu tecken på att etablera revir. Slår hon sig ned i Småland kan det vara första vargreviret i länet på drygt 150 år.

– Hon har vistats i ungefär samma område i tre veckor och det finns en hel del som talar för att på är väg att etablera sig. Men det tar ytterligare några veckor innan vi vet säkert, säger vargforskaren Olof Liberg.
Området ligger mellan vägarna E4 och riksväg 23.
För bara några dagar sedan gjorde hon en avstickare på ett par mil. Men sedan vände hon tillbaka en bit igen.

Nära Älmhult
Delary mitt emellan Älmhult och Strömsnäs bruk skulle kunna bli centrum för reviret, säger Olof Liberg.
Hannar stryker det regelbundet i Småland, så Liberg tror inte att hon får några problem att hitta en partner, om hon nu hittat sitt revir.
– Senast vi hade fast varg i de där områdena var nog omkring år 1850-1860, konstaterar Liberg.
Tiken kommer från norska reviret Kynna 2 och är avkomma till den ryske invandraren där. Hon bedöms alltså som genetiskt viktig.