fredag 15 juni 2012
torsdag 1 mars 2012
Sammanfattning jaktåret 2011 - 2012
Detta jaktåret var spännande då Ozzy skulle jagas in. Jag var lite orolig att han bara skulle dra till skogs och inte ha någon kontakt med mig men där hade jag fel. Han har riktig bra sök med stora rundor och är ute 10 - 15 minuter varje runda så han lägger mycket mark under sig, han har drivet rå, kronhjort, dovhjort och älg samt skällt på död gris. De två sista vilten vill jag helst inte han ska han intresse för. Första släppet blev det skjutit en råbock för honom så det kunde knappast börja bättre. Sammantaget så har han gjort en otroligt bra säsong med många fina drev och bryr sig inte om andra hundar. Det sköts 7st djur för honom.
Rex som är tio år nu har fått stå lite till sida om Ozzy i år. Han har bara fått ett släpp per jaktdag men gjort detta på samma trevliga jaktsätt som han alltid gör han gör en aldrig besviken. Det är inte ofta Rex går utan upptag, han har blivit lite bekväm på äldre dar så han går mycket i vind när han söker. Det sköts 3 djur för Rex denna säsongen. Nu blir det spår med hundarna och meritera Ozzy. Vi hörs
Rex som är tio år nu har fått stå lite till sida om Ozzy i år. Han har bara fått ett släpp per jaktdag men gjort detta på samma trevliga jaktsätt som han alltid gör han gör en aldrig besviken. Det är inte ofta Rex går utan upptag, han har blivit lite bekväm på äldre dar så han går mycket i vind när han söker. Det sköts 3 djur för Rex denna säsongen. Nu blir det spår med hundarna och meritera Ozzy. Vi hörs
onsdag 4 januari 2012
Trevlig drevjakt i Sibbhult
Tisdagen den 3/1 åker jag till Sibbhult för att släppa hundarna vi ska ha drev jakt med Rex och Ozzy samt två taxar. Jag börjar med att släppa både Rex och Ozzy. Ozzy ger sig iväg omgående och det tar inte lång stund innan jag hör honom väcka, oturlig nog så går drevet år fel håll. Rex ligger lite för mig och jag ser på honom att där är något på G. Och efter en stund går även han igång. Samtidig som hundarna driver så går där ett skott men det var inget drev djur utan det var en stor gris som smög ut och förbi Thomas's bössa och den stöp på plats (vägde den på sjunkaröd och den vägde sina tunga 102kg). Ozzy driver lite knaggligt så jag misstänker att det är älg han är på och det går iväg ca 2km innan han släpper. Rex han kör på som bara den i över en timma trots sin aktade ålder snart 10år och det buktar fint. När Rex drev kommer in i såten igen så hänger Ozzy på och snart ser jag ett djur på ca 70-80 meter. Jag sa att det är rå men jag blev lite osäker efter ett tag om det var ett rådjur för det hade så stor akterspegel och skuttade inte som ett rådjur. Jag ställde frågan till Henrik om där finns kronhjort på marken och det fanns det, så därför blir jag mer och mer övertygad om att det var en kronhjortshind jag såg, ja jag är nästan hundra procent säker. Hundarna släppte rätt så snart efter jag hade sett djuret och jag hade gått igenom såten. Väl framme hos grisen så var varken Rex eller Ozzy något nämnvärt skygga för grisen. Rex han stod och morrade och bet den i öronen och trynet och Ozzy han sprang runt den och skällde stånd INTE BRA. Efter detta släpptes två taxar och det blev upptag omgående och de gjorde ett fint en timmas drev inne i en bjökföryngring men tyvärr fick de inte ut djur till någon passkytt. Därefter var det fika och sedan hemfärd. Tack för en trevlig jaktdag.
måndag 26 december 2011
Annandagsjakt i Marestorp
Stolta rävskytten Ingvar!
söndag 18 december 2011
Jaktdag hos Ingvar i Höörs trakten

Vi börjar dagen med Ingvars blandras för att se om där är älg och gris inne. Tyvärr så blir det inget upptag. Efter det så ska jag släppa Rex och Ozzy samtidig vilket jag är lite orolig för eftersom det är första gången jag gör det. Ska de springa efter varandra eller ska de gå åt olika håll och söka. Till min glädje så bryr de sig inte utan sticker på vars ett håll och börjar söka. Ozzy ligger en 300 meter väster om mig ute i ett björk slöj Rex har jag en 150 meter nordost om mig. Jag väljer att gå mot Rex så jag drar mig in i såten. Efter ett tag ser jag en vit akterspegel som är i rörelse. Jag tar upp GPS och kollar var hundarna befinner sig och ser att Rex är inte så långt ifrån där jag såg djuret och mycket riktig så kommer skallet. Upptaget kommer och drevet tar en runda ut ur marken men viker in igen och jag hör att det går neråt där Ozzy befinner sig. Strax efter hör jag att Ozzy också drar igång så nu driver far och son så det tjongar i skogen, en otroligt häftig känsla. Drevet buktar fint förbi alla passkyttar och vissa såg djuret också och efter en halvtimma så hör jag att det är på väg mot mig och PANG där kom det. Husse fick lägga ett smaldjur för hundarna efter ett mycket fint drev. Ozzy kommer först fram som skjuten ur en kanon och minut efter kommer Rex. Stolt husse och två stolta och glad hundar som drar och sliter i djuret. Därefter slutar vi dagen med korvgrillning. Tack Ingvar och Bosse för som alltid en trevlig jakt dag på er mark, det gör vi gärna om.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


