söndag 18 december 2011

Jaktdag hos Ingvar i Höörs trakten


Vi börjar dagen med Ingvars blandras för att se om där är älg och gris inne. Tyvärr så blir det inget upptag. Efter det så ska jag släppa Rex och Ozzy samtidig vilket jag är lite orolig för eftersom det är första gången jag gör det. Ska de springa efter varandra eller ska de gå åt olika håll och söka. Till min glädje så bryr de sig inte utan sticker på vars ett håll och börjar söka. Ozzy ligger en 300 meter väster om mig ute i ett björk slöj Rex har jag en 150 meter nordost om mig. Jag väljer att gå mot Rex så jag drar mig in i såten. Efter ett tag ser jag en vit akterspegel som är i rörelse. Jag tar upp GPS och kollar var hundarna befinner sig och ser att Rex är inte så långt ifrån där jag såg djuret och mycket riktig så kommer skallet. Upptaget kommer och drevet tar en runda ut ur marken men viker in igen och jag hör att det går neråt där Ozzy befinner sig. Strax efter hör jag att Ozzy också drar igång så nu driver far och son så det tjongar i skogen, en otroligt häftig känsla. Drevet buktar fint förbi alla passkyttar och vissa såg djuret också och efter en halvtimma så hör jag att det är på väg mot mig och PANG där kom det. Husse fick lägga ett smaldjur för hundarna efter ett mycket fint drev. Ozzy kommer först fram som skjuten ur en kanon och minut efter kommer Rex. Stolt husse och två stolta och glad hundar som drar och sliter i djuret. Därefter slutar vi dagen med korvgrillning. Tack Ingvar och Bosse för som alltid en trevlig jakt dag på er mark, det gör vi gärna om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar