måndag 12 december 2011

En tung söndag i skogen!

Efter att jag och Anita legat i influensa i två dagar så sa jag till frugan att jag måste ut med hundarna i skogen på söndag. Gick upp 05:30 och kände mig otroligt utmattad i kroppen, tanken började florera om jag verkligen skulle åka. Jag kom iväg efter mycket övervägande och väl på plats uppe i Marestorp så var det bara att dra på stövlarna. Släppte Ozzy och Ronny's Kelly samtidigt. Efter några minuter så får hundar upptag och det går in på grannmarken och följer gränsen ner mot en sjö där det buktar runt. Efter ett tag ser jag att Kelly är på väg tillbaka men Ozzy är kvar. När Kelly kommer fram till oss så ser jag på pejlen att Ozzy också är på väg tillbaka men vi hör också att han driver för fulla muggar. Jag och svåger tar var sitt pass ute på ett hygge och mycket riktigt kommer det en bock på cirka 80m jag visslar men den ville inte stanna så jag släppte. Efter ett par minuter kommer Ozzy i löpan. En stund senare ser jag att Ozzy tappat GPS västen så jag går och letar upp den och precis då kommer Ozzy förbi så jag kan ta honom och sätt på västen igen. Tror du han var ivrig för att komma iväg igen eller. Jag hann inte mer än släppa så var det fult drev igen och i detta läge hänger Kelly också på. Drevet fortsätter över ännu ett stort hygge och ner mot den sjön som de var tidigare vid. Efter ett tag så kommer det ut över hygget igen och kommer framför Leifs bössa. En stor grann bock och Ozzy's 4 djur. Drevet gick i över två timmar så det får man vara nöjd med och hundar gjorde ett kanon jobb. Nästa släpp sa jag till Ronny att han får ta med Rex för jag orkade inte gå mera, var totalt slut i kroppen. Sagt och gjort han släppte och det tog inte många minuter förrän jag hör Rex väcka och kort stund senare så är det fullt drev på bägge hundarna. Det visade sig vara ett hon djur så det fick gå en runda med hundarna en stund. När hundarna väl är tillbaka så bär det av hemåt med två trötta och nöjda hundar samt en totalt slut husse. Bjudjakt på lördag och då blir det tyvärr bara Ozzy så Rex får ha en helg med vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar