måndag 25 oktober 2010

Lördag jakt i Delary

Idag när man vaknade kl 05:00 var det inte så roligt att titta ut regnet stod som spö i backen. Men tokig som man är så är det bara att bita ihop och ge sig iväg det blir väl bättre uppåt dagen tänkte man. När man väl började närma sig Älmhult så var det vitt på backen (SNÖ) lite väl tidigt här nere. Jakten kom igång och det var lite trögt i första såten där vi släppte två hundar. När det inte hade blivit något upptag efter en timma så fick jag besked från jaktledaren över radion att jag skulle hämta Rex och släppa honom i en intilliggande såt. Sagt och gjort släppte jag honom. Jag såg meddetsamma att där var nya älgspår i snön och min tanke blev bara han inte hittar de för då kan det dra iväg, men som tur var så stötte jag dom det var två hondjur och det blev inget upptag. Ny såt Rex och en drever skulle gå och rätt snart så var där klang i skogen Rex hade upptag på get och kid och drevern hade också upptag på något. Rex drev buktade fint i ca: 1 timme drevern gick runt på samma ställe och skallade och ingen blev riktigt klok på vad som hände och så plötsligt när Rex kom in med sitt drev i samma såt så blev det rörelse och det visade sig vara ko med enkelkalv (ej lovligt). När de väl älgarna hade gett sig iväg fick drevern ett fint rå drev. Vid Rex upptag så blev där skjutit en liten bock som förmodligen varit med geten och kidet för de gick samma runda och bocken vek av från drevet. Rex drev kom så småningom förbi mej men jag fick inte bra skott tillfälle så de gick iväg. Men när Rex kom såg jag att han haltade lite så jag började kalla på honom men han bara tittade på mig och forsatte en liten stund innan han kom till mig. Och det var ingen fin syn tassarna blodiga och bringan uppskrapad nästan helt hårlös på bringan. Så det var färdig jagat för denna helg för hans del, snön blev hård så det tog hårt på tassana samt ris och grenar skavt upp bringan. Tyvärr blev det inget släpp för Ozzy denna helg han har varit lite slö några dagar men förhoppningsvis nästa helg så är han pigg igen och kan vara med husse på pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar