måndag 29 oktober 2012

Jakt och svamp plockar helg i Delary och Marestorp

 Fin sexa
                                                         Bock dräparen Torbjörn själv!

Jag ,Anita ,Ronny och Karin hade en helg i Kronobergs skogarna med jakt för mig och Ronny, svamp plockning för Anita och Karin. Vi hade hyrt en villastuga på Sjöstugans camping där vi bodde med fyra hundar. Lördagen började med kanon väder -5 grader och solsken, jag och Ronny ska jaga i Delary. Samling klockan 08:00, älgkalv och rådjur på schemat. Torbjörn och Jan-Erik börjar att släppa sina hundar och det blir upptag på rådjur för bägge hundar nästan omgående. Tyvärr blir det inga skott tillfälle på dessa djur. Efter fikan så släpper jag Ozzy och Ronny släpper Raja. Ozzy börjar driva i kopplet när vi är på väg ut så jag släpper honom och det tar inte lång stund innan en bock är i rörelse. Detta drev går över ett stort hyggen och in i en storskog för att sedan komma ut på hygget igen och framför Torbjöns bössa. Det blev en dyr bock där gick 3 kulskott hahaha. Första skottet tog men djuret gick iväg så Tobbe gick ner och tog Ozzy på löpan för att vi ska spåra upp djuret. När jag kommer fram till Tobbe kollar vi av skottplatsen och hittar blod, efter en halvtimma så spårar vi med Ozzy och han hade inga problem med att hitta fram till djuret, en fin sextaggare. Under tiden som Ozzy kört bocken så har Raja också fått upptag det går ner mot Helge å och följer den in på grannmarken. Hon kör på där ca: 1 timma. När vi fått in Raja så ska Tobbe släppa igen och ännu en gång blir det upptag men det går ur såten ganska snabbt. Efter detta var dagen till enda med en fin bock. När vi kom till stugan så kom frugorna hem samtidig med otroliga mängder med svamp. 21 kg trattkantareller helt otrolig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar