måndag 25 oktober 2010

God natt

Släck jag försöker sova, Förresten husse du kan ligga hos farsan på golvet!

Vem är först i sängen!

Lördag jakt i Delary

Idag när man vaknade kl 05:00 var det inte så roligt att titta ut regnet stod som spö i backen. Men tokig som man är så är det bara att bita ihop och ge sig iväg det blir väl bättre uppåt dagen tänkte man. När man väl började närma sig Älmhult så var det vitt på backen (SNÖ) lite väl tidigt här nere. Jakten kom igång och det var lite trögt i första såten där vi släppte två hundar. När det inte hade blivit något upptag efter en timma så fick jag besked från jaktledaren över radion att jag skulle hämta Rex och släppa honom i en intilliggande såt. Sagt och gjort släppte jag honom. Jag såg meddetsamma att där var nya älgspår i snön och min tanke blev bara han inte hittar de för då kan det dra iväg, men som tur var så stötte jag dom det var två hondjur och det blev inget upptag. Ny såt Rex och en drever skulle gå och rätt snart så var där klang i skogen Rex hade upptag på get och kid och drevern hade också upptag på något. Rex drev buktade fint i ca: 1 timme drevern gick runt på samma ställe och skallade och ingen blev riktigt klok på vad som hände och så plötsligt när Rex kom in med sitt drev i samma såt så blev det rörelse och det visade sig vara ko med enkelkalv (ej lovligt). När de väl älgarna hade gett sig iväg fick drevern ett fint rå drev. Vid Rex upptag så blev där skjutit en liten bock som förmodligen varit med geten och kidet för de gick samma runda och bocken vek av från drevet. Rex drev kom så småningom förbi mej men jag fick inte bra skott tillfälle så de gick iväg. Men när Rex kom såg jag att han haltade lite så jag började kalla på honom men han bara tittade på mig och forsatte en liten stund innan han kom till mig. Och det var ingen fin syn tassarna blodiga och bringan uppskrapad nästan helt hårlös på bringan. Så det var färdig jagat för denna helg för hans del, snön blev hård så det tog hårt på tassana samt ris och grenar skavt upp bringan. Tyvärr blev det inget släpp för Ozzy denna helg han har varit lite slö några dagar men förhoppningsvis nästa helg så är han pigg igen och kan vara med husse på pass.

onsdag 20 oktober 2010

Drevjakt i Osby!

Ännu kallare -8 grader. Släpper Rex och taxen Smilla. Smilla börjar väcka i en grantätting en bit bort jag ser på Rex att han lyssna och sen bar det av dit för hans del. Jag står i en bit bort och hör hur Rex börjar väcka och vilket eko det var i skogen när han drog igång det var så man fick gåshud på ryggen när man hörde klangen. Lite synd var det att det gick knaggligt jag tror att det var älg han var på så han slutade efter en liten stund. Nästa släpp var med samma hundar. När jag strycker kopplet så kör Rex nosen i backen och drar igång med en gång rakt in på grannens mark och där kör han året finaste drev på 1 tim och 30 min det buktar runt runt hela tiden. När han väl kommer tillbaka är han helt slut så han var färdig för denna helg. Ronny som har ny hund ska gå med den i koppel över ett hygge, då passar jag på att ha Ozzy lös hos mig och han är inte buskablyg. Han dra iväg med en gång en 75 - 100 meter och upp på en backe. Jag ser på GPS'en hur han snurrar runt där upp, han kommer till mig en liten stund och sen tillbaka på backen börjar han skalla två gånger, då tänkte man nu djävlar men de blev inget av det men det kommer snart han är så duktig och framåt. Ny jakt nästa helg tack för denna gång.

Drevjakt lördagen den 16/10 i Älmhult!

Minus 4 grader kallt och vi ska börja med Rex på morgonen det blir upptag efter ca 10min i ett björkeslöje troligtvis get och kid jag hörde djuren flera gånger passera mig inne i såten men kom aldrig i pass han släpper efter 40 min och kommer ut vid mig och fortsätter bort till upptagsplatsen där han gör ett nytt upptag denna gång på en bock som gör en runda inne i såten innan han drar vidare in på grannmarken i samma ögonblick hänger en annan hund på så det går en stor runda. Rex släpper efter 45 min och kommer tillbaka och sen var det fika. Därefter släpper vi en drever som har kontakt med några djur men får inte riktig fart på de så vi tar han på löpan och tar ny såt. Under denna tid som drevern är ut så har jag Ozzy lös hos mig så han får träna på att söka ut och det gjorde han med råge mellan 150-200 meter och det är inte lite för en valp som inte är 6 månader gammal ännu. Han gör sina sök och kommer tillbaka och kollar läget och ut igen mycket duktigt av han. Dax för Rex igen vi släpper och går rätt länge innan det händer något och när man minst anar så kommer skallet och det var nytt drev men det spikade rakt norrut mot ett hygge där släpper han och kommer tillbaka sen var det tid att köra hem. Imorgon bär det av till Osby.

Den 11/10 Älgjaktsmorgon!

Ute på pass klockan 05:30 och det var tjock dimma och kallt perfekt väder men tunt med älg. Vi har tilldelning en tjur över 6 taggar och en kalv. Det enda vi såg var en pinntjur så han får växa till sig. Vi samlades igen kl 09:00 och fikade sedan släppte vi Rex på rådjur och kanske kunna stöta några älgar. Det blev upp tag med en gång i ett björkeslöj, oturligt nog så var det en get som fick gå vidare jakten avslutades vid 14:00 tiden utan resultat och jag åkte hem medan de andra skulle sitta på pass på kvällen.