måndag 21 november 2011
Marestorp lördagen den 18/11
Första släppet med Ozzy och Kelly. Kelly få upp efter ett tag och det är troligtvis älg. Ozzy går rätt så länge innan jag ser att han står stilla i närheten av Ronny. Ronny meddelar att Ozzy har tappat västen så jag ber honom att koppla han medans jag går och letar efter västen. Jag hittar västen och går fram till och sätter på honom västen igen och släpper det tar inte mer än två minuter så har han upptag och drevet går tillbaka det hållet vi kom ifrån över en väg och in på grannmarken. Nästa släpp med Rex som också troligtvis får tag på en älg det spikar rakt ut i 2km där efter vinklar det in på grannmarken. Hela Rex runda var på 18.75km så det var en LÅÅNNGG väntan innan han var tillbaka och trött var han när han kom. Sen var det hemfärd. Nästa lördag ska vi till Sibbhult som ligger intill Vanås och där ska vi släppa på hjort, det ska bli skoj för båda två är glada att driva hjortar. PS mycket gris på dessa markerna så vi får hoppas Ozzy ger f-n i dom.
söndag 13 november 2011
Lördag i Delary
Började med Ozzy som fick upp omgående men det går över ett högt stengärde där Ozzy inte kommer över så han släpper och kommer tillbaka. En stund senare har han upptag igen på en bock som gick förbi två passkyttar men tyvärr fick den inte läge, drevet slutar med att djuret går över en större bäck och Ozzy kan inte ta sig över. Släpp nr 2 är med Rex och svågern Ronnys Kelly. Efter en stund börjar Kelly väcka samtidigt tittar jag på GPS'en och ser att Rex sätter kurs mot där skallet kommer ifrån. Efter en stund så driver de get och kid som kom framför min bössa efter en 30min. Ett fint bock kid. Söndag blir vilodag.
måndag 31 oktober 2011
Ozzys tredje djur
Söndag nya marker idag är vi i Markaryd. Jag släpper Ozzy på morgonen och han går som vanligt med mycket fint sök. Han börjar med ett race på 10 min och kommer tillbaka och vi börjar gå framåt. Efter en stund hör jag att han väcker ute på ett hygge jag går fram så jag kan se över hygget. Han håller på där ute i ca 20min men får inte tag i något så han kommer tillbaka. Till sist så kommer vi fram till Ronny som stå längst ut. Vi står och pratar lite då sticker Ozzy igen och går ut på hyggen som han var på innan och förmodligen hittar något för sen går han igenom hela vår mark in på grannens en 4-5 hundra meter och plötsligt så hör jag ett par skall. Jag säger till Ronny nu har han nog hitta och då hör vi att han drar igång riktigt. Det går fint i cirka 10 min sen kommer det in på vår mark och kommer framför dagens gäst Ingvar som skjuter en sex taggare. Bocken går i backen men reser sig och går en bit till. Ozzy kommer i löpan och när han hitta djuret så ändrar han sitt skall och ylar så jag går fram. Ozzy han står uppe på djuret och luggar det riktig GRATTIS Ingvar.Han gjorde ett otroligt fint arbete, att tänka på är att han är ännu bara en unghund som varit ute några helger. På eftermiddagen släpper vi Rex och Kelly men de hittar inget. Marken håller inte så mycket djur så man får ta tillfället när det kommer. Vargen härjar här!
Den magiska älgen
.
En dimmig lördags morgon i Delary jag har gäst med mig i form av Jönsson. Älg och rådjur står på schemat. Jag ska visa ut Jönsson på sitt pass på hygget, när vi kör ut så ser jag att där ligger en vuxen älg på hygget den reser sig när vi kommer förbi. Jag säger till Jönsson att fortsätta att köra så vi inte stannar. Vi kör en bit längre bort där vi stannar och ska smyga tillbaka. När vi väl är av bilen och fått fram bössan så börjar hundarna och föra ett jävla liv i bilen, min tanke var att älgen dra efter detta ståhejet. Vi smyger fram längs vägen och kommer runt ett par smågranar och ser att älgen står kvar. Man ser bara konturen för det är så dimmigt djuret vänder bredsidan till jag får upp bössan och lägger ann, va i h-vet ingen röd punkt i siktet ner med bössan och kollar vad har hänt jo batteriet slut i siktet. Min tanke var detta är fan inte klokt, jag sa till Jönsson som var lite bakom mig du får ta den jag har ingen punkt. Jönssons svar JA JA jag tar den och efter två smällar så ligger den där. Det absolut roliga var att jag sa till Jönsson på morgonen när vi körde upp att idag skjuter antingen du eller jag en älg och så blev det där vi båda var närvarande, jajaja jag hade iallafall bössan med mig men inte ett fungerande batteri. GRATTIS JÖNSSON
På efter middagen fick jag skjuta ett kid som plåster på såren efter ett fint drev av Thobjörn hund Bingo. Då hade jag fixat nytt BATTERI
söndag 23 oktober 2011
Ny dag och ny jakt i Marestorp
Börjar dagen med att slöppa Ozzy och han börjar intensivt och det ger resultat han får upp en kid som går väldigt fin i 10min och den hamnar framför Pauls bössa. Nästa släpp går Ozzy igen samt Kelly ute på ett hygge och de går och väcker på olika håll men det får inte kontakt med något ( Ozzy ute1.5 km så jag vet ju inte om han hade något där, han kom klockrent tillbaka). Och sista släppet går Rex och Kelly utan något riktigt upptag, Rex skallar till ett par gånger men får inte tag i något. Det har varit en givande helg och Ozzy går från klarhet till klarhet.
Jakt i Delary i lördags
Lördags morgon släpps Ozzy och ganska snart blir det upptag troligtvis på en räv. Han kom på en löpa förbi en passkytt som sätt räven, han kör på i en dryg halvtimma.
När han kommer tillbaka så fortsätter vi framåt in i ett björkslöj där han börjar väcka på något men blir inget av det. Nästa släpp är med Kelly och Rex där vi går in från två håll. Efter ett bra tag så får Kelly upp en bock. Rex han är inte sen att tjuva så han söker upp Kelly och hänger på. Bocken kommer rakt på mig (20 meter) men jag kan inte skjuta då hundarna är precis bakom så nästa skytt fäller den. En fin sexa. Nästa släpp gör jag med Ozzy igen jag hinner inte mer än in i såten så drar han igång och en get smyger iväg bakom mig och Ozzy fortsätter med ett annat djur som går över en större bäck dä han inte kom över och vände om till mig. Vi fortsätter att gå och plötslig så komme där en ko och kalv rakt emot mig men jag kommer inte till skott. Vad händer Ozzy kommer på spåret och sätter fart på dom och de går upp till en passkytt som lägger kalven Grattis Bengt. Ozzy kommer tillbaka så jag kopplar och tar mig upp till skytten, du milde var Ozzy luggade denna kalv. INTE BRA ATT JAGA ÄLG KAN DET KOMMAR FRÅN REX ELLER.
måndag 17 oktober 2011
Första djur skjutits för Ozzy!



Dagens jakt var i Maretorp, -2 grader och sol perfekt jakt väder. Började släppa Ozzy i en liten såt. Efter mycket bra sök så fick han en fin bock på benen som kom framför jönssons bössa.
Nästa släpp var med svågerns basset Kelly som gick i en större granplantering där det brukar stå djur. Och mycket riktigt så fick hon fart på något som vi inte såg för det gick in på grann marken.
Tredje släppet gjordes på ett hygge med Kelly och Rex, även här hittar hundarna två rådjur som tar en liten runda på hygget för att sedan gå ut över myren och vidare in på grann marken, hundarna släppet efter ca 30 min. PS Jönsson hade läge på ett av djuren men stor lite fel så han höll inne med skottet.
En perfekt jaktdag och pluset var att det sköts för Ozzy GRATTIS JÖNSSON
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




