måndag 26 december 2011

Annandagsjakt i Marestorp

Stolta rävskytten Ingvar!


Börjar dagen med att släppa Kelly. Hon har varit lite sjuk så Ronny ville börja försiktigt med henne. Han börjar gå från jaktstugan och efter ca 20 min börjar hon väcka och strax efter blir det upptag, men det lämnar såten direkt och går in på grannmarken. Tyvärr tappar Kelly spåret när hon kommer över vägen men fortsätter att söka utan resultat. Nästa släpp görs med Ozzy och Rex. Jag tar Ozzy och Ronny går med Rex vi går ute på stora hygget och det tar inte lång tid förrän Rex börjar börjar väcka och går igång. Ozzy är inte sen att tjuva. Drevet lämnar hygget rätt så omgående och går baklänges ner mot vår jaktstuga och över ett hygge och ner mot en sjö. Samtidigt som drevet går iväg så går där ett skott från motsatta hållet. Det var en en räv som försökte smyga iväg, men icke där stod Ingvar och han gjorde inget misstag och la en fin ungräv. Bra gjort Ingvar det räddar några rådjur till nästa år. Jag och Ronny fortsätter att gå igenom såten utan resultat. Ozzys och Rex drev fortsätter att gå runt ner vid jaktstugan så jag, Ronny och Lasse kör ner till stugan och hör drevet så vi postar ut oss men kommer inte till något läge. Efter 2tim så kan Ronny koppla Rex och en kvart senare kopplar jag Ozzy på tillbaka löpan. Tredje släppet är med Kelly och Smillan som ska ut på myren och gå. Inget upptag men dom stötte en älg kviga som Ingvar nästan fick i knäet. Dagen slut och hemfärd. Tack alla deltagare för en trevlig jaktdag och grattis till räven.

söndag 18 december 2011

Jaktdag hos Ingvar i Höörs trakten


Vi börjar dagen med Ingvars blandras för att se om där är älg och gris inne. Tyvärr så blir det inget upptag. Efter det så ska jag släppa Rex och Ozzy samtidig vilket jag är lite orolig för eftersom det är första gången jag gör det. Ska de springa efter varandra eller ska de gå åt olika håll och söka. Till min glädje så bryr de sig inte utan sticker på vars ett håll och börjar söka. Ozzy ligger en 300 meter väster om mig ute i ett björk slöj Rex har jag en 150 meter nordost om mig. Jag väljer att gå mot Rex så jag drar mig in i såten. Efter ett tag ser jag en vit akterspegel som är i rörelse. Jag tar upp GPS och kollar var hundarna befinner sig och ser att Rex är inte så långt ifrån där jag såg djuret och mycket riktig så kommer skallet. Upptaget kommer och drevet tar en runda ut ur marken men viker in igen och jag hör att det går neråt där Ozzy befinner sig. Strax efter hör jag att Ozzy också drar igång så nu driver far och son så det tjongar i skogen, en otroligt häftig känsla. Drevet buktar fint förbi alla passkyttar och vissa såg djuret också och efter en halvtimma så hör jag att det är på väg mot mig och PANG där kom det. Husse fick lägga ett smaldjur för hundarna efter ett mycket fint drev. Ozzy kommer först fram som skjuten ur en kanon och minut efter kommer Rex. Stolt husse och två stolta och glad hundar som drar och sliter i djuret. Därefter slutar vi dagen med korvgrillning. Tack Ingvar och Bosse för som alltid en trevlig jakt dag på er mark, det gör vi gärna om.

måndag 12 december 2011

En tung söndag i skogen!

Efter att jag och Anita legat i influensa i två dagar så sa jag till frugan att jag måste ut med hundarna i skogen på söndag. Gick upp 05:30 och kände mig otroligt utmattad i kroppen, tanken började florera om jag verkligen skulle åka. Jag kom iväg efter mycket övervägande och väl på plats uppe i Marestorp så var det bara att dra på stövlarna. Släppte Ozzy och Ronny's Kelly samtidigt. Efter några minuter så får hundar upptag och det går in på grannmarken och följer gränsen ner mot en sjö där det buktar runt. Efter ett tag ser jag att Kelly är på väg tillbaka men Ozzy är kvar. När Kelly kommer fram till oss så ser jag på pejlen att Ozzy också är på väg tillbaka men vi hör också att han driver för fulla muggar. Jag och svåger tar var sitt pass ute på ett hygge och mycket riktigt kommer det en bock på cirka 80m jag visslar men den ville inte stanna så jag släppte. Efter ett par minuter kommer Ozzy i löpan. En stund senare ser jag att Ozzy tappat GPS västen så jag går och letar upp den och precis då kommer Ozzy förbi så jag kan ta honom och sätt på västen igen. Tror du han var ivrig för att komma iväg igen eller. Jag hann inte mer än släppa så var det fult drev igen och i detta läge hänger Kelly också på. Drevet fortsätter över ännu ett stort hygge och ner mot den sjön som de var tidigare vid. Efter ett tag så kommer det ut över hygget igen och kommer framför Leifs bössa. En stor grann bock och Ozzy's 4 djur. Drevet gick i över två timmar så det får man vara nöjd med och hundar gjorde ett kanon jobb. Nästa släpp sa jag till Ronny att han får ta med Rex för jag orkade inte gå mera, var totalt slut i kroppen. Sagt och gjort han släppte och det tog inte många minuter förrän jag hör Rex väcka och kort stund senare så är det fullt drev på bägge hundarna. Det visade sig vara ett hon djur så det fick gå en runda med hundarna en stund. När hundarna väl är tillbaka så bär det av hemåt med två trötta och nöjda hundar samt en totalt slut husse. Bjudjakt på lördag och då blir det tyvärr bara Ozzy så Rex får ha en helg med vila.

måndag 21 november 2011

Marestorp lördagen den 18/11

Första släppet med Ozzy och Kelly. Kelly få upp efter ett tag och det är troligtvis älg. Ozzy går rätt så länge innan jag ser att han står stilla i närheten av Ronny. Ronny meddelar att Ozzy har tappat västen så jag ber honom att koppla han medans jag går och letar efter västen. Jag hittar västen och går fram till och sätter på honom västen igen och släpper det tar inte mer än två minuter så har han upptag och drevet går tillbaka det hållet vi kom ifrån över en väg och in på grannmarken. Nästa släpp med Rex som också troligtvis får tag på en älg det spikar rakt ut i 2km där efter vinklar det in på grannmarken. Hela Rex runda var på 18.75km så det var en LÅÅNNGG väntan innan han var tillbaka och trött var han när han kom. Sen var det hemfärd. Nästa lördag ska vi till Sibbhult som ligger intill Vanås och där ska vi släppa på hjort, det ska bli skoj för båda två är glada att driva hjortar. PS mycket gris på dessa markerna så vi får hoppas Ozzy ger f-n i dom.

söndag 13 november 2011

Lördag i Delary

Började med Ozzy som fick upp omgående men det går över ett högt stengärde där Ozzy inte kommer över så han släpper och kommer tillbaka. En stund senare har han upptag igen på en bock som gick förbi två passkyttar men tyvärr fick den inte läge, drevet slutar med att djuret går över en större bäck och Ozzy kan inte ta sig över. Släpp nr 2 är med Rex och svågern Ronnys Kelly. Efter en stund börjar Kelly väcka samtidigt tittar jag på GPS'en och ser att Rex sätter kurs mot där skallet kommer ifrån. Efter en stund så driver de get och kid som kom framför min bössa efter en 30min. Ett fint bock kid. Söndag blir vilodag.

måndag 31 oktober 2011

Ozzys tredje djur

Söndag nya marker idag är vi i Markaryd. Jag släpper Ozzy på morgonen och han går som vanligt med mycket fint sök. Han börjar med ett race på 10 min och kommer tillbaka och vi börjar gå framåt. Efter en stund hör jag att han väcker ute på ett hygge jag går fram så jag kan se över hygget. Han håller på där ute i ca 20min men får inte tag i något så han kommer tillbaka. Till sist så kommer vi fram till Ronny som stå längst ut. Vi står och pratar lite då sticker Ozzy igen och går ut på hyggen som han var på innan och förmodligen hittar något för sen går han igenom hela vår mark in på grannens en 4-5 hundra meter och plötsligt så hör jag ett par skall. Jag säger till Ronny nu har han nog hitta och då hör vi att han drar igång riktigt. Det går fint i cirka 10 min sen kommer det in på vår mark och kommer framför dagens gäst Ingvar som skjuter en sex taggare. Bocken går i backen men reser sig och går en bit till. Ozzy kommer i löpan och när han hitta djuret så ändrar han sitt skall och ylar så jag går fram. Ozzy han står uppe på djuret och luggar det riktig GRATTIS Ingvar.Han gjorde ett otroligt fint arbete, att tänka på är att han är ännu bara en unghund som varit ute några helger. På eftermiddagen släpper vi Rex och Kelly men de hittar inget. Marken håller inte så mycket djur så man får ta tillfället när det kommer. Vargen härjar här!

Den magiska älgen

.
En dimmig lördags morgon i Delary jag har gäst med mig i form av Jönsson. Älg och rådjur står på schemat. Jag ska visa ut Jönsson på sitt pass på hygget, när vi kör ut så ser jag att där ligger en vuxen älg på hygget den reser sig när vi kommer förbi. Jag säger till Jönsson att fortsätta att köra så vi inte stannar. Vi kör en bit längre bort där vi stannar och ska smyga tillbaka. När vi väl är av bilen och fått fram bössan så börjar hundarna och föra ett jävla liv i bilen, min tanke var att älgen dra efter detta ståhejet. Vi smyger fram längs vägen och kommer runt ett par smågranar och ser att älgen står kvar. Man ser bara konturen för det är så dimmigt djuret vänder bredsidan till jag får upp bössan och lägger ann, va i h-vet ingen röd punkt i siktet ner med bössan och kollar vad har hänt jo batteriet slut i siktet. Min tanke var detta är fan inte klokt, jag sa till Jönsson som var lite bakom mig du får ta den jag har ingen punkt. Jönssons svar JA JA jag tar den och efter två smällar så ligger den där. Det absolut roliga var att jag sa till Jönsson på morgonen när vi körde upp att idag skjuter antingen du eller jag en älg och så blev det där vi båda var närvarande, jajaja jag hade iallafall bössan med mig men inte ett fungerande batteri. GRATTIS JÖNSSON På efter middagen fick jag skjuta ett kid som plåster på såren efter ett fint drev av Thobjörn hund Bingo. Då hade jag fixat nytt BATTERI